Wednesday, June 6, 2007

İnternetin kralı kim?


İnternetin kralı kim?


İşlerin ne noktada olduğunu, bağımsız ve etkili araştırmalarla ortaya koyan şirketler de ne yazık ki hep Amerika'dan çıkıyor. (Türkiye gibi ülkelerde ise rakamlar değil, algılar yeterli oluyor)

Yeni ekonomi deyince akla gelen ilk ülke hiç kuşkusuz Amerika oluyor. Teknoloji şirketlerinin buradan filizlenip dünyaya hızla yayılması bunun önemli göstergesi. Tabii ki yeni ekonominin nimetlerinden sonuna kadar yararlanan Amerika, kriz durumlarında da en çok etkilenen ülke oluyor. (Hatırlayalım, yeni ekonomi balonunu)

Ama 2000'li yıllardaki yeni ekonomi balonunun arkasından önemli sayılacak bir zaman dilimi geçti artık. Yeni ekonomi şirketleri yeniden güç toplamaya, filizlenmeye, yüksek kar rakamları açıklamaya başladılar.

Amerika'nın bu konudaki öncülüğünün dışında, Türkiye olarak kıskanarak izlediğimiz başka bir özelliği daha var. O da 'araştırma'.

Teknoloji dünyasını peşinden koşturan Ar-Ge'den bahsetmiyorum. Araştırmadan bahsediyorum.

Yapılan işlerinne noktada olduğunu, bağımsız ve etkili araştırmalarla ortaya koyan şirketler de ne yazık ki hep Amerika'dan çıkıyor. (Türkiye gibi ülkelerde ise rakamlar değil, algılar yeterli oluyor) Bu yüzden de yeni ekonomi ile ilgili rakamlara bakacağım zaman Amerikan verileri her zaman benim için belirleyici oluyor.

Klasik iş yapan firmaların bilanço, müşteri sayısından yola çıkıp bu araştırmalarda çoğunlukla hem fikir olan Amerikan araştırma şirketleri, yeni ekonomi alanında "mini" bir karmaşa yaşıyor.

En çok ziyaret edilen site hangi grubun? sorusuna yanıt arayan bu araştırmalarda, Şubat 2007 verilerine bakacak olursak Microsoft'un sitelerinin mi, Yahoo'nun sitelerinin mi daha çok ziyaret edildiği merak konusu. Google'un her iki listede de birincilik konusunda esamesi bile okunmuyor. Gelin görün ki Google en değerli marka!

UNIQUE USER'IN ŞİFRESİ

Neyse. Meşhur deyimiyle unique user(*) sayılarına bakılarak yapılan araştırmanın sonuçlarına, bu alanda uzmanlaşmış iki araştırma şirketinin tablolarıyla bir göz atalım:

Nielsen:

  1. Microsoft siteleri (116.4 milyon),
  2. Google siteleri (110 milyon),
  3. Yahoo siteleri (108 milyon),
  4. Time Warner siteleri (108 milyon).

Comscore:

  1. Yahoo siteleri (128.6 milyon),
  2. Time Warner siteleri (117.9 milyon),
  3. Google siteleri (114.7 milyon),
  4. Microsoft siteleri (114.2 milyon).

Bu rakamlara bakıldığında sizce yeni ekonominin lideri kim. Lideri deyince, konuyla direkt olarak ilgili olmasa da önemli bir detayı hatırlatmalıyım: Geçenlerde Türkiye'de hatırı sayılır bir örgütün başkanı (kendilerinin yeni ekonomi konularında önemli yatırımları var) "Türkiye'de internetin kralı da olsan, olmuyor. Global olmak gerekli" demişti. (Günaydın) Zarif bir işkadını ve "kralı olsan" ifadesi. İşte Türkiye gerçeği...

Rakamlara ve listeye dönecek olursak. Bu rakamlar reklamverenler için oldukça önemli veriler. Milyonlarca dolarlık bütçeler bu listelere bakılarak yön buluyor.

Bu yüzden böylesine sapmaları Amerika'da görüyor olmak, yeni ekonomi konusunda oldukça şaşırtıcı bir durum. Türkiye'de araştırma, veri, yeni ekonomi, vs konular diye soracak olursak (tabii ki safça kendi kendimize), koca bir sıfırla karşılaşacağımızı gayet net bir şekilde söyleyebiliriz.

Gerçekten, Türkiye'de internetin kralı kim?

UNIQUE USER NOTU:

* Unique user esasında bu yeni ekonominin gelişmesinin önünde önemli engellerden birisi. Bir siteyi gezinenlere bakarak reklam veriyor olmak fikri gerçekten çok gerilerde kaldı. Önemli olan, kaç kişiye ilgili site üzerinden ulaşılıp, mal ve ürün satılabileceğinin hesaplanıyor olması. Bunlar için içerik sağlayıcıları işaret ettiğim yeni ekonominin de, reklamcıların da, reklamverenlerin de kendilerine bir çeki düzen vermeleri şart. Yoksa hepsi 'user' olmaktan öteye gidemeyecek, bu internet kullanıcılarının.

No comments:

Post a Comment